Waarom de risico’s per soort game verschillen
Games verschillen van elkaar. Daarom verschillen de risico’s per soort game. Iemand die Pokémon GO speelt1Een smartphone game waarbij je (buiten) rondloopt en virtuele Pokémons verzamelt, zal bijvoorbeeld niet zo snel last krijgen van lichamelijke klachten die horen bij lang stilzitten. De kans op problemen met gamen is groter bij online games die geen duidelijk einde hebben. Je kunt dan eindeloos door blijven gamen. Sommige spelers vinden het dan moeilijk om te stoppen. Ook hebben sommige games slimme trucs en beloningen om je door te laten spelen.
Geen duidelijk einde
De kans op problemen is groter bij games waar geen duidelijk einde aan zit2Je kunt daar meer over lezen in dit artikel. Online Multiplayer games (MMO)3Bij MMO spelen gamers online met een groot aantal spelers wereldwijd tegelijkertijd in een virtuele (fantasy) wereld zijn bijvoorbeeld min of meer oneindig. De games blijven bovendien doorgaan als je stopt met spelen. Hierdoor kun je het gevoel krijgen dat je iets mist als je even niet gamet. World of Warcraft, Leage of Legends en Call of Duty zijn voorbeelden van dit soort games. In veel offline adventure-games volg je een verhaal met een duidelijk begin en een einde. Daardoor is het risico op problematisch gamen minder groot bij offline games. Zelda is daar een voorbeeld van.
Online en offline
Bij online games zoals MMO geldt vaak: hoe meer je speelt, hoe meer aanzien je krijgt. In deze games word je beloond voor de tijd die je speelt. Anderen kunnen jouw scores zien. Dat kan nog meer motivatie geven om veel te gamen en hoger te scoren dan de rest. Jongeren die problematisch gamen spelen vaker online games dan offline games4Dat blijkt uit deze review. Groepsdruk kan ook een rol spelen bij online games. Bijvoorbeeld wanneer je om een bepaalde tijd online moet zijn om wedstrijden mee te spelen.
Het is niet zo dat online gamen altijd een oorzaak van problemen is. Het kan soms ook een gevolg zijn. Gamen is een makkelijke manier om online in contact te komen met mensen van allerlei leeftijden en uit verschillende delen van de wereld. Dat kan extra aantrekkelijk zijn als je al weinig offline sociaal contacten hebt, verlegen bent of niet goed in je vel zit bijvoorbeeld.
Beloningen
In games worden slimme trucs gebruikt om de gamer door te laten spelen. Er zitten allerlei beloningen in een game. Denk bijvoorbeeld aan het verzamelen van punten, munten of kleding en gereedschap voor je avatar. Maar ook de geluiden die je hoort en het ontdekken van nieuwe onderdelen in het spel werken belonend. Heeft een game goed uitgewerkte beloningen en veel slimme trucs? Dan is de kans groter dat je door wil blijven gamen.
Lees hier meer over hoe games je verleiden om door te spelen.
In-game aankopen
In veel games kun je met kleine bedragen extra onderdelen of tools kopen. Deze onderdelen maken het spel leuker. Of ze zorgen ervoor dat je verder kunt komen in het spel. Voorbeelden van deze ‘microtransacties’ zijn: betalen voor een andere outfit voor je avatar, wapens, grondstoffen of een toegang tot een extra level. Hierdoor bestaat het risico dat je uiteindelijk veel geld uitgeeft in een game. Een ander voorbeeld zijn lootboxes: Je koopt een schatkist waar altijd iets in zit, maar de speler weet niet wat. Het is een verassing wat voor beloning je krijgt. Dat lijkt dus op gokken.
Lees hier meer over de verdienmodellen van games.
Hoeveelheid gamen
Op basis van het aantal uren gamen alléén kun je niet bepalen of iemand problematisch gamet. Toch lijkt er een relatie te zijn tussen het aantal uren gamen en lichamelijke en mentale gezondheid. Gamen heeft vooral voordelen bij een beperkt aantal uren gamen per dag. Als je langer dan drie uur gamet, gaan gezondheidsrisico’s meer een rol spelen5Dat blijkt uit dit onderzoek over gamen en beeldschermgebruik. Daarnaast maakt het ook uit op welk moment van de dag je gamet. Van het gamen wordt je lichamelijk en mentaal alert en wakker. Game je ’s avonds laat? Dan is de kans groter dat je moeite hebt om in slaap te vallen en niet kunt doorslapen6Dat blijkt uit dit onderzoek over beeldschermgebruik en slaap. Dat geldt natuurlijk al helemaal als je van jezelf al gevoelig bent voor slaapproblemen.
Lees hier meer over de risico’s van gamen.